Ett gott samspel

Jag har en bekännelse; alldeles för ofta lägger jag märke till spädbarn ute på stan för att de gråter eller verkar otillfredsställda och deras föräldrar fullkomligt ignorerar detta. Det gör mig arg och får mig att må dåligt, men jag brukar inte säga något.

Idag var ett underbart undantag på bussen till jobbet. Bredvid mig var en vagn med en 11 veckors klarvaken, aktiv och uppmärksam bebis, med sin mamma på huk bredvid, sin hand på flickan och ansiktet nära. Deras turtagning och hur mamman svarade på flickans kontaktsökande och pauser var så klockrent och intrimmat, lyhört och vackert.

Vet ni, mamman plockade en stund upp sin mobil och skrev ett sms, eller rättare sagt hon skrev ett halvt sms och jag såg hur barnet reagerade på mammans känslomässiga frånvaro. Flickans ansikte såg förbrylat ut och hon började snart viftamer med armarna och mamman såg hennes signaler tog en paus och bemötte dottern. Sedan skrev hon snabbt klart sitt sms och var sedan åter med i samspelet.

Jag tror att jag inte trampade någon på tårna när jag sa till mamman att deras samspel var så fantastiskt fint. Hon sa att ja hennes dotter var väldigt med och närvarande. Jag sa att jag  trodde att hon var med och närvarande och att dottern var fantastisk söt. Jag är fortfarande varm i hjärtat efter mötet!

Leave a Reply

